Velká mapa malého podnikání: Kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Nejvíc kadeřníků a kadeřnic v přepočtu na obyvatele najdete v Kněževsi či v Českých Velenicích, nejvíc malých instalatérství ve Slavičíně, Říčanech a Králově Dvoře. Prohlédněte si interaktivní mapu, která vám ukáže, kde je v jakém oboru největší konkurence, a kde jsou naopak bílá místa, která byste mohli se svou živností obsadit.

Číst dál

V České republice je podle posledních dostupných dat 1,1 milionu ekonomicky aktivních firem a podnikatelů do padesáti zaměstnanců. Velká většina z nich – téměř 860 tisíc – jsou živnostníci bez zaměstnanců.

Kde jich je nejvíc a v jakých oborech nejčastěji podnikají? Odpovědi jsme hledali ve veřejně dostupných datech a výsledky zakreslili do interaktivní mapy.

Kde sídlí podniky do 50 zaměstnanců?

Data pocházejí z Registru živnostenského podnikání, z Obchodního rejstříku a z Registru ekonomických subjektů a jsou aktuální ke druhému pololetí roku 2016. Informace z těchto rejstříků se částečně překrývají, proto jsme je spojili do jedné databáze a odstranili duplicity.

Z vyčištěných dat jsme vybrali 185 tisíc podniků do 50 zaměstnanců, které uvádějí jako hlavní obor podnikání jednu z 81 vybraných činností a zakreslili jejich sídla do mapy všech českých obcí. Barvy v mapě ukazují relativní hustotu malých podniků v obcích přepočtenou na počet jejich obyvatel. Když najedete myší nad obec, zobrazí se absolutní počet podniků daného typu.

Mapa poskytuje základní informaci o koncentraci a rozložení malých podniků ve vybraných oborech: Mezi malými podnikateli je nejvíc provozovatelů restaurací, kaváren či stánků s občerstvením (celkem 50 711). Druhé místo patří kadeřnicím a kosmetičkám – těch máme v Česku neuvěřitelných 32 421. Třetí místo patří s číslem 27 421 prodejnám potravin. Za nimi následují wellness služby, truhláři, prodejny smíšeného zboží nebo pěstitelé obilí.

Z mapy také vyplývá, že jsme národ milovníků alkoholu - celorepublikově je výroba lihovin mezi vybranými obory na sedmém místě (5 196 firem). V regionálních statistikách se objevuje v první desítce ve všech krajích kromě Prahy a Libereckého kraje. Nejvýše je výroba lihovin v Olomouckém, Karlovarském a Moravskoslezském kraji – na pátém místě.

V polovině krajů se mezi první desítku oborů dostaly i školky, i když celorepublikově jsou až na jedenáctém místě. Nejčastější jsou ve Středočeském, Pardubickém a Libereckém kraji – tam figurují na sedmé pozici.

V řadě oborů je stále vidět tradice - skláři se koncentrují kolem Nového Boru, výroba bižuterie na Jablonecku a Liberecku, vinaři na jihu Moravy. Některá zjištění ale překvapují: například zvýšená koncentrace bazarů a zastaváren v oblasti mezi Plzní a Tachovem a na Chomutovsku. Bezkonkurenčně nejvyšší počty různých pohostinských zařízení se – v přepočtu na jednoho obyvatele – pro změnu koncentrují v pohraničních, ale málo obydlených, turistických oblastech.

Jak si proklepnout konkurenci

Pokud si chcete udělat rychlý a přesný obrázek o aktuální konkurenci ve svém oboru, můžete použít rejstřík ekonomických subjektů provozovaný ministerstvem financí. Nejprve vyplňte název obce, která vás zajímá. Pak z číselníku oborů podnikání CZ-NACE vyberte ten, který nejlépe odpovídá vašemu podnikatelskému záměru. Klikněte na tlačítko Vyhledat a uvidíte výpis všech aktivních podnikatelů v daném oboru ve vybrané obci.

Úspěšní vítězové předchozích ročníků T-Mobile Rozjezdů

T-Mobile Rozjezdy jsou program na podporu začínajících podnikatelů, kterým za uplynulých šest ročníků prošlo 3600 zájemců. Rozjezdy nabízejí bezplatné regionální semináře v oblastech týkajících se začátku podnikání, druhou částí projektu je soutěž o nejlepší realizaci podnikatelského nápadu. Víc než tři stovky těch, kteří v soutěži i na volném trhu uspěli, najdete v následující mapě. Klikněte a dozvíte se o nich víc.

V neděli 19. března 2017 skončilo podávání přihlášek do sedmého ročníku Rozjezdů. V dubnu a v květnu v každém kraji proběhnou semináře, na nichž porota vybere vždy tři vítěze. Ti získají finanční odměnu, podporu expertů na různé aspekty podnikání, balíčky telekomunikačních a bankovních služeb a věcné ceny, které pomohou s rozjezdem podnikání. Na celostátního vítěze poroty pak čekají ceny za zhruba 600 tisíc korun. Kromě toho může veřejnost rozhodnout o svém vítězi prostřednictvím on-line hlasování.

Velká mapa malého podnikání: Kde je konkurence, kde jsou příležitosti?